WordPress-kotisivut ja sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Artikkelit

Cradia.fi / Artikkelit / WordPress-kotisivut ja sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

WordPress-kotisivut ja sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

WordPress on suuren suosion saavuttanut julkaisujärjestelmä, jolla on toteutettu suuri osa internetistä löytyvistä sivustoista. WordPressin suosion salaisuutta on tarkemmin avattu täällä. Tähän artikkeliin olemme koonneet asioita, joita WordPressillä toteutettujen kotisivujen sisäisessä hakukoneoptimoinnissa kannattaa huomioida.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osaan, joita ovat indeksointi, löydettävyys ja sisällön optimointi.

Indeksointi osana sisäistä hakukoneoptimointia

Indeksointi viittaa siihen, pystyvätkö hakukoneet käymään kotisivusi läpi ja lisäämään sen sisällön indeksiinsä. Hakukoneen on pystyttävä roboteillaan liikkumaan sivuston sisällä linkkejä pitkin sivuston eri alasivuille. Mikäli robottien pääsy syystä tai toisesta osalle sivuston sivuista estyy, ei sisältö löydy hakukoneesta.

Sivuston indeksoinnin kannalta on oleellista, että robots.txt ei estä robottien pääsyä sivuston niihin osiin, joiden halutaan löytyvän hakukoneesta. Myöskään noindex-tagit eivät saa estää robottien liikkumista näille sivuille. Lisäksi kannattaa huomioida, että canonical-tagin väärä url-osoite voi estää indeksoinnin. Canonisen urlin määrittämisessä avuksi on WordPressin lisäosa Yoast SEO.

Löydettävyyden varmistaminen

Löydettävyys puolestaan kertoo siitä, miten hyvin hakukoneet pystyvät määrittämään kotisivujesi sisällön ja teeman. Tärkeää löydettävyyden kannalta on kiinnittää huomiota XML- ja HTML-sivustokarttoihin, sivuston sisäisiin linkityksiin ja murupolkuun (breadcrumb).

XML-sivustokartta kertoo hakukoneelle kotisivujesi rakenteen. XML-sivustokartan avulla varmistat, että hakukoneen robotit löytävät sivustosi eri sivut ja että sivustosi jokainen sivu tulee näin lisättyä hakukoneen indeksiin. HTML-sivustokartta puolestaan auttaa sivustollasi vierailevia kävijöitä ymmärtämään sivustosi rakenteen ja varmistaa sen, että kullekin sivulle johtaa vähintään yksi linkki.

Hakukonenäkyvyyden kannalta on hyödyllistä linkittää keskenään sivustosi ne sisällöt, jotka käsittelevät samaa aihepiiriä. WordPressissä on tätä varten valmiina Post Connector -lisäosa, joka tekee tämän helpoksi.

Murupolku kertoo kävijälle, missä osassa sivustoa hän liikkuu. Murupolku helpottaa myös Googlea hahmottamaan sivuston sisäistä hierarkiaa ja luo arvokkaita hakusanarikkaita linkkejä syvälle sivustoon.

Sivuston sisällön optimointi

Parhaan mahdollisen hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi on tärkeää suunnitella myös sivuston sisältö huolellisesti. Sisältöstrategian laadinta auttaa hakukoneoptimointinäkökulman huomioimisessa pitkään verkkosivujen uudistamisen ja julkaisun jälkeen. Tärkeää sisällön tuottamisessa on tiedostaa optimoidut avainsanat ja sijoitella siitä optimaalisella tavalla sivustoon sisältöä.

WordPressiin saatavilla oleva lisäosa Yoast SEO helpottaa sisällön tuottamista merkittävästi. Siihen voi syöttää esimerkiksi uuden julkaistavan artikkelin tärkeimmän hakulauseen, minkä jälkeen Yoast pisteyttää uuden sisällön hakulauseen perusteella. Yoast tarkistaa julkaistavan artikkelin otsikon, titlen, url-osoitteen sekä meta-kuvauksen.  Lisäksi Yoast kertoo sinulle, jos joku toinen sivustosi alasivu kilpailee samasta hakutermistä.

Hakukoneoptimointi on laaja-alainen prosessi, joka edellyttää onnistuakseen strategian luomista. Tarjoamme mielellämme osaamisemme käyttöösi ja laitamme hakukonenäkyvyytesi kuntoon ammattitaidolla.

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Moni yritys pohtii, millainen visuaalinen ilme houkuttelee potentiaalia asiakkaita markkinoinnin eri kanavissa. Värien, kuvien, tekstin ja erilaisten efektien käyttö kannattaa suunnitella huolella. Erityisen tärkeää on kuitenkin varmistaa, että yrityksen visuaalinen...

lue lisää
Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Yritykselle kotisivut ovat sen digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mistä sitten tietää, millaiset ovat hyvät kotisivut? Käsite on vähintäänkin suhteellinen, mutta tiettyjä hyvien kotisivujen peruselementtejä on mahdollista listata.  Kotisivujen laadun mittarina...

lue lisää