Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen olemassa olevaa verkkosivustoa uudistettaessa

Artikkelit

Cradia.fi / Artikkelit / Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen olemassa olevaa verkkosivustoa uudistettaessa

Hakukoneoptimoinnin toteuttaminen olemassa olevaa verkkosivustoa uudistettaessa

Suunnitteletko vanhojen kotisivujesi uudistamista? Harkitsetko kenties kotisivujen yleisilmeen päivittämistä ja julkaisujärjestelmän vaihtoa? Olemme alle koonneet keskeisimpiä asioita, joita kotisivu-uusituksen yhteydessä kannattaa ottaa huomioon.

Vanhojen kotisivujen hakukonenäkyvyyden säilyttäminen

Suunniteltaessa kotisivujen uudistamista kannattaa projekti suunnitella huolella, jotta hakukonenäkyvyys säilyisi mahdollisimman hyvin. Tämä pätee silloin, kun nykyisten kotisivujen sijoitus hakukoneiden hakutuloksissa on sivustolle suoritetun hakukoneoptimoinnin ansiosta hyvä ja se halutaan säilyttää. 

Jotta hakukonenäkyvyys periytyisi vanhoilta kotisivuilta uudelle sivustolle mahdollisimman hyvin, kannattaa hakukonenäkyvyyden takaava nykyisten kotisivujen sisältö siirtää myös uudelle sivustolle. Sivuston rakenteen ja sisällön yhtäaikaista uudistamista kannattaa myös välttää, mikäli se on mahdollista.

Tärkeimpiin toimenpiteisiin lukeutuvat sisällön siirtämisen ohella myös vanhan sivuston keskeisimpien url-osoitteiden ohjaaminen uuden sivuston vastaaviin sisältöihin. Tässä tulee muistaa, että vain 301 redirect siirtää hakukoneiden arvostuksen uuteen osoitteeseen. Tavoitteena sisällön siirtämisessä kannattaa pitää, että yhtään sivuston sivua ei poisteta, vaan kaikki uudelleenohjataan vastaavaan sisältöön uudessa sivustossa. Uudelleenohjaamatta jäävät sivut tuottavat virheitä (404) hakukoneissa. 

Edellä kuvattujen toimenpiteiden onnistumista kannattaa seurata Google Analytics -työkalun avulla viikoittain uusien kotisivujen julkaisun jälkeen. Erityisesti kannattaa seurata indeksoitujen sivujen määrää (site-haku Googlessa) sekä tarkistaa sivuston latausnopeus ja mahdollisen tuplasisällön löytyminen.

Vasta kun verkkosivustouudistus on toteutettu ja hakukonenäkyvyys säilytetty, on suositeltavaa siirtyä uuden sisältöstrategian käyttöön. 

Mitä muuta kannattaa huomioida kotisivujen suunnittelussa?

Kehitettäessä uusia kotisivuja kannattaa ehdottomasti varmistaa, että uuden sivuston testiversiot eivät näy hakukoneille. Tällä varmistat sen, että hakukoneet eivät käy läpi ja arvota sivustoa keskeneräisenä. Lisäksi tällä vältät myös sen, että hakukoneet eivät tulkitse sivustoa kopiona. Verkkosivustoja ammattimaisesti toteuttavat osaavat tämän huomioida käytännössä poikkeuksetta.

Uusien kotisivujen toteutuksessa kannattaa varmistaa, että hakukoneet pääsevät lukemaan myös sivuston alasvetovalikot. Jos sivustolla hyödynnetään navigoinnissa alasvetovalikkoja ja hakukoneiden pääsyä niihin ei ole mahdollistettu, eivät hakukoneet pääse seuraamaan navigaatiolinkkejä. Linkkien tulee olla tekstimuodossa ja näkyvissä sivuston lähdekoodissa.

Hakuoptimointi kotisivujen uudistuksen osana

Riippumatta siitä, teetkö sivuston itse vai annatko työn ulkopuolisen ammattilaisen käsiin, kannattaa sivuston toteutuksessa huomioida sivuston hakukonenäkyvyyttä koskevat tavoitteet. Mikäli tilaat kotisivujen uudistuksen ulkopuoliselta tekijältä, on ensiarvoisen tärkeää, että varmistut tekijän hakukoneoptimointia koskevasta osaamisesta.

Hyvä kotisivujen tekijä osaa selkokielellä kuvata hakukoneoptimointitarpeet ja laatia luettavaksesi ymmärrettävän hakukoneoptimointisuunnitelman. Suunnitelman laadinnassa oleellista on, että se pohjautuu tavoitteisiin, jotka sinä itse asetat sivuston hakukonenäkyvyydelle. Hakukoneoptimointi mahdollistaa oikein toteutettuna sen, että asiakkaat ja potentiaaliset yhteistyökumppanit löytävät sinut verkosta.

Kotisivujen rakenteen suunnittelu

Sivustolle kannattaa suunnitella selkeä rakenne. Ensimmäiseksi kannattaa pohtia, mitä tietoa kotisivujen kävijä etsii ja miten sivuston rakenteen avulla voidaan tukea käyttäjän polkua tämän tiedon luo. Sivuston rakenne on myös keskeinen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta huomioitava tekijä. Sivuston yhtä alasivua ei kannata yrittää optimoida usealla hakutermillä, mikä vaikuttaa käyttäjänäkökulman ohella merkittävästi sivuston optimaaliseen rakenteeseen.

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Moni yritys pohtii, millainen visuaalinen ilme houkuttelee potentiaalia asiakkaita markkinoinnin eri kanavissa. Värien, kuvien, tekstin ja erilaisten efektien käyttö kannattaa suunnitella huolella. Erityisen tärkeää on kuitenkin varmistaa, että yrityksen visuaalinen...

lue lisää
Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Yritykselle kotisivut ovat sen digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mistä sitten tietää, millaiset ovat hyvät kotisivut? Käsite on vähintäänkin suhteellinen, mutta tiettyjä hyvien kotisivujen peruselementtejä on mahdollista listata.  Kotisivujen laadun mittarina...

lue lisää