Hakukoneoptimoinnilla lisää näkyvyyttä liiketoiminnallesi
Hakukoneoptimointi
Mitä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimoinnilla (engl. search engine optimization, SEO) tarkoitetaan joukkoa sellaisia nettisivustoon kohdistuvia toimenpiteitä, joilla voidaan tehokkaasti parantaa nettisivujen sijoitusta hakukoneiden ilmaisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin voidaan nähdä myös yksinkertaisuudessaan tarkoittavan tapaa rakentaa ja muokata nettisivut hakukoneiden ohjeistuksen mukaisiksi.
Mitä hyötyä yritykselleni on hakukoneoptimoinnista?
Hakukoneoptimoinnin keinoin on mahdollista systemaattisesti muokata nettisivut sellaisiksi, että hakukoneet ymmärtävät niitä ja tulkitsevat ne laadukkaiksi. Tämän seurauksena sivuston näkyvyys hakukoneissa paranee, kun hakukoneet esittävät sivut niiden sisältöön liittyvää tietoa hakevalle käyttäjälle hakutuloksissa aiempaa korkeammalla. Hakukoneoptimoinnilla saavutetaan siis sivulle lisää kävijöitä. Parhaimmillaan parantunut näkyvyys konkretisoituu myynnin kasvuna ja yrityksen brändin vahvistumisena.
Alla oleva grafiikka tiivistää hyvin hakukoneoptimoinnin merkityksen. Suomalaisten hakukonekäyttöä kuvaavat luvut on poimittu Euroopan Komission julkaisusta (European Commission Special Eurobarometer 447 6/2016). Luvut vahvistavat sen, että yrityksen nettisivujen näkyvyydellä on osalla toimialoista suuri merkitys myynnin tekijänä.
- 94 % löytää hakukoneista etsimänsä
- 93 % käyttää hakukoneita vähintään kerran viikossa
- 81 % luottaa hakutuloksiin
- 57 % erottaa hakukonemainokset luonnollisista hakutuloksista
- 41 % myöntää hakutulosten järjestyksen vaikuttavan ostopäätökseen
Miksi hankkia hakukoneoptimointi asiantuntijalta?
Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus. Usein jo perusteiden tunteminen mahdollistaa nettisivuston näkyvyyden merkittävän parantamisen. Pienelläkin tietomäärällä on mahdollista saada näkyviä tuloksia aikaan.
Mitä kilpaillummalla alalla yrityksesi toimii ja mitä suurempi merkitys sivuston näkyvyydellä on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä vastuu toimenpiteiden suunnittelusta ja toteutuksesta kannattaa kuitenkin antaa asiantuntijan käsiin. Päätöstä punnitessa kannattaa myös pohtia, kuinka arvokasta oma aikasi on. Mikäli hakukoneoptimointi ja verkkosivujen kehittäminen ei ole sinulle entuudestaan tuttua ja aikasi on arvokkaampaa yrityksen päivittäisen toiminnan pyörittämisessä, tuo alan asiantuntija yrityksesi liiketoiminnalle merkittävää lisäarvoa.
Me Cradialla tarjoamme kattavan valikoiman hakukoneoptimointipalveluja, joista yritys voi itse valita omaan tilanteeseensa sopivan vaihtoehdon.
Hakukoneoptimointipalvelumme
Hakukoneoptimoinnin palveluvalikoimamme kattaa kaikki hakukoneoptimoinnin vaiheet nykyisten verkkosivujen auditoinnista vanhojen tai uusien sivujen hakukoneoptimoinnin suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Sopiva palvelupaketti muodostetaan aina asiakaskohtaisten tarpeiden perusteella, ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
- SEO-auditoinnilla selvität verkkosivujesi nykytilan. Selkeä kirjallinen auditointiraportti toimenpide-ehdotuksineen toimii pohjana itse toteutetulle tai asiantuntijamme suorittamalle hakukoneoptimoinnille.
- Projektiluonteinen hakukoneoptimointi alkaa asiakkaan liiketoiminnan kartoittamisella ja mahdollisella olemassa olevien kotisivujen auditoinnilla. Projektin alussa laaditaan hakukoneoptimointisuunnitelma, johon kerätään projektin puitteissa suoritettavat hakukoneoptimointitoimenpiteet ja asetetaan hakukoneäkyvyyden kehitykselle tavoitteet.
- Jatkuvaluonteinen hakukoneoptimointi antaa mahdollisuudet kilpailijakentän jatkuvaan tarkasteluun ja uusien hakusanojen tuomiseen optimoinnin piiriin. Jatkuvaluonteinen hakukoneoptimointi kattaa hakukonenäkyvyyden seurannan ja kehittämisen yhteistyössä asiakkaan kanssa sekä säännölliset suositukset kotisivujen jatkokehittämistä varten. Jatkuvaan hakukoneoptimointiin voidaan sisällyttää myös sisällöntuotantoa.
Googlen karttapalvelusta hyödyt irti
Näkyvyyden lisäämiseksi sinun kannattaa lisätä yrityksesi tiedot Googlen My Business -palveluun. Tällöin saat yrityksesi näkyviin Googlen karttapalvelussa yrityslistassa niille käyttäjille, jotka hakevat tietoa yrityksesi toimialaan liittyvillä hakusanoilla. Yrityksen...
Vinkkejä linkkien rakentamiseen
Linkkien rakentamiseksi ja sen tukemiseksi on ensiarvoisen tärkeää, että panostat laadukkaan sisällön luomiseen ja helppoon jaettavuuteen. Kannusta sivuston kävijöitä, tyytyväisiä asiakkaita ja yhteistyökumppaneitasi jakamaan sivustoasi. Mikäli sinulla on useita samaa...
Linkin kohdesivu
On esitetty erilaisia arvioita siitä, onko etusivulle johtava linkki laadukkaampi kuin sivuston alasivuille johtava linkitys. Yleisesti suositeltavaa on rakentaa linkit siten, että ne johtavat sivulle, jonka hakukonenäkyvyyttä haluat parantaa. Mikäli tavoitteenasi on...
Rel=nofollow -tagi haasteena linkkien rakentamisessa
Laadukkaiden linkitysten keräämisestä osaltaan haasteellista tekee se, että sivuston ylläpitäjä voi halutessaan lisätä linkkiin rel=nofollow -tagin, joka ohjaa hakukoneita jättämään linkin indeksoimatta. Tämä johtaa käytännössä siihen, että kyseinen linkki on...
Millainen on laadukas linkki?
Todennäköisesti tärkein laadukkaan linkin tuntomerkki on se, että linkittyvä sivusto on hakukoneiden näkökulmasta luotettava. Toinen hyvä tuntomerkki on se, että linkki on suosittu. Tällä tarkoitetaan sitä, että myös muilla sivustoilla on sama linkki....
Linkitykset ulkoisilta sivustoilta
Usea hakukoneoptimoinnin asiantuntija pitää ulkoisilta sivustoilta tulevien linkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa suurena. Linkkien määrä on toissijainen tekijä niiden laadun ollessa keskiössä. Laadukkaalta ulkoiselta sivustolta tuleva linkki on merkittävästi...