Kotisivut ovat monelle yritykselle 2020 luvun tuottavin myyjä. Tämä pätee riippumatta siitä, suuntaatko palvelusi tai tuotteesi kuluttajille vai yrityksille. Kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseen internet tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet, mutta kotisivujen merkitys on suuri myös B2B-liiketoiminnassa. Tutkimusten mukaan jopa lähes 70 % yrityksistä etsii ostopäätöstä tehdessään tietoa yritysten verkkosivuilta.
Erityisesti B2B-liiketoiminnassa yrityksen kotisivujen merkitystä myynnin tekijänä tyypillisesti vähätellään. Edellä mainittuihin tutkimustuloksiin peilaten vähättelyyn ei olisi varaa sortua. Lisäksi kannattaa huomioida, että B2B-myynnissä keskiostoksen B2C-myyntiin verrattuna suuri koko kompensoi pienempää kävijäliikennettä. Myös B2B-myyntiä tavoittelevalle yritykselle kotisivut ovat yrityksen käyntikortti verkossa – myyjän yhteydenoton jälkeen kotisivuilla vieraillaan erittäin suurella varmuudella.
Hakukonenäkyvyyden suuri merkitys
On selvää, että internetin hakukoneita käyttävä kuluttaja tai yrityksen edustaja etsii hänelle oleellista tietoa ja tavoittelee sen tiedon mahdollisimman tehokasta löytämistä. Mikäli yrityksesi kotisivut eivät näy hakukoneen käyttäjälle yrityksesi liiketoiminnan kannalta oleellisilla hakusanoilla hakutulosten ensimmäisellä sivulla, päätyy käyttäjä hyvin suurella todennäköisyydellä tekemään ostopäätöksensä ja hankkimaan tuotteen tai palvelun kilpailevalta yritykseltä sivujasi edes näkemättä.
Hakukonenäkyvyyden keskeistä merkitystä alleviivaa tieto siitä, että arvion mukaan vain noin 2 % hakukoneen käyttäjistä selaa hakutuloksia toiselle hakutulossivulle asti. Kolmannella hakutulossivulla vierailevien hakukoneiden käyttäjien määrä on vielä pienempi.
Hakukoneoptimoinnilla sijoitut korkealle hakukoneen orgaanisissa hakutuloksissa
Mikäli kotisivuillesi ei vielä ole toteutettu hakukoneoptimointia, kannattaa siihen tehtävää investointia harkita saman tien. Hyvin suunniteltu ja toteutettu hakukoneoptimointi nostaa kotisivusi liiketoimintasi kannalta oleellisilla hakusanoilla hakukoneen hakutuloksissa korkealle. Näin kotisivusi ovat potentiaalisten asiakkaidesi löydettävissä jatkuvasti.
Hakukoneoptimoinnin periaatteista olemme kertoneet enemmän SEO-oppaassamme. Perusperiaatteet on helposti kenen tahansa omaksuttavissa, mutta mitä kilpaillummasta alasta on kyse, sitä kannattavampaa on sijoittaa ammattilaisen suorittamaan hakukoneoptimointiin.
Hakusanamainonta hakukonenäkyvyyden keinona
Hakukoneoptimoinnin haasteeksi saattaa nousta se, että sen vaikutukset realisoituvat tapauskohtaisesti ja joskus pidemmälläkin viiveellä. Se, kuinka nopeasti hakukoneoptimointi tuottaa tuloksia kotisivujen parantuneena hakukonenäkyvyytenä, riippuu useasta seikasta. Erityisesti voimakkaasti kilpaillulla alalla aloittavan uuden yrityksen on tyypillisesti kannattavaa hankkia hakukonenäkyvyyttä toiminnan alkuvaiheessa hakusanamainonnalla.
Hakusanamainonnan kampanjan suunnittelussa määritellään ne hakusanat, joilla Googlessa hakuja tekeviä käyttäjiä ohjataan kampanjan kohteena oleville kotisivuille. Mitä kovempi kilpailu kävijäliikenteestä on, sitä suuremman hinnan yritys yleensä joutuu yksittäisestä AdWords-klikkauksesta maksamaan.
Sähköpostimarkkinoinnin merkitys B2B-markkinoinnissa
Moni B2B-liikeotimintaa harjoittava yritys kokee sähköpostimarkkinoinnin hyvänä markkinointikanavana. Erityisen hyvin sähköpostimarkkinointi tavoittaa nykyiset asiakkaat, jotka avaavat sähköpostitse lähetetyn markkinointiviestin huomattavasti keskimääräistä suuremmalla todennäköisyydellä.
Sähköpostimarkkinoinnin suunnittelijankin pitää sähköpostilistojensa läpikäynnin ohella kiinnittää huomiota yrityksen kotisivuihin. Yrityksen liiketoimintatavoitteita tukeva sisältöstrategia nivoo yhteen nämä markkinointikanavat ja auttaa rakentamaan niistä eheän myyntiä vahvistavan kokonaisuuden.