Artikkeli

Hakukoneoptimoidut kotisivut digimarkkinoinnin työkaluna

25.06.2020 | Artikkelit, Hakukoneoptimointi, Kotisivut-yritykselle

Riippumatta siitä, oletko itse toteuttamassa digitaalista markkinointia yrityksellesi vai ostatko sitä ulkopuoliselta ammattilaiselta, kannattaa digitaalisen markkinoinnin perusteet ja erityisesti sudenkuopat selvittää ennen tuumasta toimeen ryhtymistä. 

Alan ammattilaiset, uraauurtava Jayson DeMers (Audiencebloom) mukaan lukien, korostavat seuraavien perusperiaatteiden tuntemisen tärkeyttä erityisesti digimarkkinointia aloittelevien yritysten kohdalla.

Avoin sisällönhallintajärjestelmä kotisivujen toteuttamiseen

Alan asiantuntijoiden näkemyksen mukaan tulokselliseen digimarkkinointiin tähtäävälle yritykselle on ensiarvoisen tärkeää valita kotisivujensa toteutukseen avoin sisällönhallintajärjestelmä. Maailmanlaajuiseen suosioon noussut WordPress lukeutuu avoimiin sisällönhallintajärjestelmiin ja on siksi erinomainen valinta kotisivujen toteutusalustaksi. Voit lukea lisää WordPressin tarjoamista hyödyistä täältä.

Avoimen sisällönhallintajärjestelmän yhtenä ehdottomana etuna on se, että niiden laaja, satojentuhansien kehittäjien tekijäjoukko varmistaa järjestelmän jatkuvan kehittämisen. Uusimmatkin ominaisuudet ovat näin ollen viiveettä valmiina käyttöönottoon. Lisäksi on selvää, että laajassa käytössä oleva järjestelmä kehittyy käyttäjien tuoman paineen ansiosta muutenkin vauhdilla ja ongelmat ratkaistaan nopeasti.

Avainsanat digimarkkinoinnin keskiössä

Kun me Cradialla lähdemme toteuttamaan asiakasyritykselle kotisivuja, käydään projektin alussa aina läpi yrityksen liiketoiminta ja siitä kumpuavat kotisivuihin ja internet-näkyvyyteen liittyvät tavoitteet. Avainsanatutkimuksen avulla autamme selvittämään, mitkä ovat ne yrityksen liiketoimintatavoitteiden kannalta parhaat avainsanat, joilla yrityksen kannattaa hakukoneissa tavoitella näkyvyyttä. 

Mikäli kotisivujen toteutuksessa ei huomioida hakukoneiden käyttäjien käyttäytymistä, hukataan vääjäämättä osa kotisivujen potentiaalista. Vertauskuvallisesti tilanne olisi sama silloin, kun avaisit liiketilan keskelle erämaata ostavien asiakkaiden tavoittamattomiin.

Hakukoneoptimointi on suunnitelmallista työtä

Alan asiantuntijat korostavat, että kotisivujen hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja suunnitelmallista työtä – kaikki kotisivuilla tekemäsi muutokset voivat vaikuttaa näkyvyyteesi hakukoneissa. Lienee siis turha korostaa, että hakukoneoptimointi ja sen pohjana oleva huolella laadittu hakukoneoptimointisuunnitelma on syytä pitää mielessä aina.

Huomionarvoista on myös se, että muissa medioissa tekemäsi markkinointitoimenpiteet voivat vaikuttaa sivustosi hakukoneoptimointiin. Näin on esimerkiksi myös tv- ja lehtimainoskampanjan kohdalla. Nämäkin kampanjat voidaan mainita internetissä ja maininnan tekijä saattaa linkittää maininnan yhteyteen kotisivusi. Tällaisten ulkopuolisten linkkien määrä ja laatu vaikuttaa Googlen hakualgoritmin mukaan kotisivujesi sijoituksiin Googlen hakutuloksissa.

Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää – alasta riippumatta

Sosiaalinen media on sidoksissa hakukoneoptimointiin, mikä osaltaan perustelee sosiaalisen median potentiaalia markkinointikanavana. Monen yrityksen kohdalla myös yrityksen potentiaaliset asiakkaat ovat sosiaalisessa mediassa, vain heidän käyttämänsä kanavat tulee tunnistaa.

Hakukoneoptimoinnin onnistumisen mittaaminen

Koska kotisivujen merkitys yrityksen myynnin tekijänä toimialasta riippumatta on suuri, kannattaa sivuston kehittämiseen tehdyn investoinnin tuloksia mitata. Google Analytics tarjoaa erinomaiset työkalut kotisivujesi kävijäliikenteen ja käyttäytymisen mittaamiseen ja antaa sinulle runsaasti tietoa paitsi investoinnin tuotosta, myös sivuston jatkokehittämistarpeista.

Yhteenveto

Digitaalista markkinointia aloittelevalle yritykselle edellä mainittujen viiden kohdan tunteminen on tärkeää. Ammattilaisen apuun kannattaa näissä turvautua, mikäli omat resurssit halutaan kohdistaa muihin tehtäviin. Me Cradialla tuotamme digitaalisen markkinoinnin palvelut yrityksellesi kustannustehokkaasti ja varmistamme, että yrityksellesi kertyy matkan aikana omaa osaamista markkinointitoimenpiteiden jatkamiseen.Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää palveluistamme!

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Moni yritys pohtii, millainen visuaalinen ilme houkuttelee potentiaalia asiakkaita markkinoinnin eri kanavissa. Värien, kuvien, tekstin ja erilaisten efektien käyttö kannattaa suunnitella huolella. Erityisen tärkeää on kuitenkin varmistaa, että yrityksen visuaalinen...

lue lisää
Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Yritykselle kotisivut ovat sen digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mistä sitten tietää, millaiset ovat hyvät kotisivut? Käsite on vähintäänkin suhteellinen, mutta tiettyjä hyvien kotisivujen peruselementtejä on mahdollista listata.  Kotisivujen laadun mittarina...

lue lisää