Näin lasket hakukoneoptimointiin tehdyn investoinnin tuoton

Artikkelit

Cradia.fi / Artikkelit / Näin lasket hakukoneoptimointiin tehdyn investoinnin tuoton

Näin lasket hakukoneoptimointiin tehdyn investoinnin tuoton

Kotisivujen uudistaminen ja hakukoneoptimointi kannattaa toteuttaa huolellisen suunnittelun ja tavoitteiden asettamisen pohjalta. Uuden sivuston suunnittelussa kannattaa huomioida yrityksen liiketoimintatavoitteet ja asiakkaiden tarpeet (kts. Miten toteutetaan myyvät kotisivut?).

Uusien kotisivujen toteutusta suunniteltaessa moni yritys pohtii, kannattaako sivusto toteuttaa itse vai luovuttaa työ ammattilaisen käsiin. Jos työ päädytään teettämään alan ammattilaisella, pohditaan edelleen, millaiseen hintaan ja millaisin sopimusehdoin työ on järkevää teettää. Tästä pohdinnasta haasteellista tekee se, että moni mainostoimisto ja digifirma ei kerro avoimesti hinnoitteluperiaatteistaan eikä eri tekijöiden tarjoukset ole välttämättä keskenään vertailukelpoisia.

Hakukoneoptimointiin sijoitetun rahan tuotto

Erityisesti pienemmille yrityksille investointi tuntuu suurelta ja moni miettii, mikä on investoinnin takaisinmaksuaika ja tuotto. Investointien tuotosta puhuttaessa esiin nousee usein termi ROI, eli Return of Investment. Tämä avainluku kertoo investoinnin onnistumisesta.

Kotisivujen uudistamisprojektille voidaan kohtuullisen helposti laskea ROI-tunnusluku, kun suunnitteluvaiheessa lähtötilanne mitataan ja tavoitteet asetetaan selkeästi. Ammattimaisen tekijän tunnistaa siitä, että projekti viedään läpi asiakkaan tarve edellä ja pyritään läpinäkyvästi kuvaamaan tehdyllä investoinnilla saavutetut konkreettiset tulokset.

Hakukoneoptimoitujen kotisivujen toteutuksessa projektin käynnistysvaiheessa toteutetaan muun muassa avainsana- ja kilpailijakartoitukset. Yhdistettynä yrityksen liiketoimintatavoitteisiin nämä kartoitukset auttavat asettamaan hakukoneoptimoinnille tulokset. Koska yrityksen liiketoiminta kehittyy ja toimintaympäristö muuttuu ajan kanssa, on hakukoneoptimointisuunnitelma aika ajoin syytä katselmoida ja tarvittaessa sovittaa muuttuneeseen tilanteeseen.

Hakukoneoptimoinnin ROI:n laskennassa kannattaa huomioida, että optimoinnin tulokset näkyvät vasta viiveellä. Näin ollen tuloksia kannattaa seurata kotisivujen julkaisun jälkeen useamman viikon ajan ennen johtopäätösten vetämistä.

Hakukoneoptimointiin tehdyn investoinnin tuoton laskeminen

Kuten mille tahansa investoinnille, odotetaan myös hakukoneoptimointiin sijoitetulle rahalle paras mahdollinen tuotto. Tuoton laskennassa tulee huomioida kotisivujen uudistamisen ja hakukoneoptimoinnin kokonaiskustannukset ja verrata näitä uudistuksella saadun kävijäliikenteen arvoon.

Liiketoiminnan luonne vaikuttaa siihen, kuinka helppoa kasvaneen kävijäliikenteen arvon laskeminen on. Esimerkiksi remonttifirmalle tämä on kohtuullisen helposti arvioitavissa oleva tunnusluku, kun myynnin aiempi määrä ja kausittainen vaihtelu tunnetaan. Erityisen helppoa arvon laskeminen on yritykselle, jolla ei ole ollut aiemmin kotisivuja lainkaan. Tällöin käytännössä kaikki kotisivujen kautta tuleva myynti on toteutetun kotisivuprojektin ansiota.Mikäli kasvaneen kävijäliikenteen arvon laskeminen on suoraan kasvaneen myynnin perusteella vaikeaa, voidaan laskennassa tutkia, paljonko saman kävijämääräliikenteen saaminen Googlen AdWords-mainoksilla olisi maksanut.

Mitä kilpaillummasta alasta on kyse, sitä enemmän yritykset joutuvat maksamaan sivustolle kävijöitä tuovista mainoksista. Kilpailluilla markkinoilla AdWords-klikkihinnat ovat useita euroja. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi nostaa yrityksen kotisivut valituilla hakutermeille niin ylös hakukoneiden orgaanisissa hakutuloksissa, että mainoksiin tehtävää investointia ei tarvita.

Kun saadaan selville edellä mainitut luvut, voidaan sijoitetun pääoman tuotto laskea seuraavalla kaavalla:
Return of Investment = [(Tuotto – Investointi)/Investointi] * 100

Jos sijoitetun pääoman tuotto on esimerkiksi 300 %, saadaan jokaista sijoitettua euroa kohden tarkastellulla aikajaksolla takaisin 3 euroa. Hakukoneoptimointi on todistetusti huolella toteutettuna erittäin tehokasta ja vaikuttavaa mainontaa.

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Yhtenäinen visuaalinen ilme on vahvan brändin perusta

Moni yritys pohtii, millainen visuaalinen ilme houkuttelee potentiaalia asiakkaita markkinoinnin eri kanavissa. Värien, kuvien, tekstin ja erilaisten efektien käyttö kannattaa suunnitella huolella. Erityisen tärkeää on kuitenkin varmistaa, että yrityksen visuaalinen...

lue lisää
Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Kotisivujen uudistamista suunnittelevan muistilista

Yritykselle kotisivut ovat sen digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mistä sitten tietää, millaiset ovat hyvät kotisivut? Käsite on vähintäänkin suhteellinen, mutta tiettyjä hyvien kotisivujen peruselementtejä on mahdollista listata.  Kotisivujen laadun mittarina...

lue lisää