Moni kotisivujensa uudistamista tai ensimmäisten kotisivujen julkaisua harkitseva yritys pohtii varmasti, miten liiketoimintatavoitteet otetaan kotisivujen toteutuksessa huomioon parhaalla mahdollisella tavalla. Kotisivut ovat yrityksenne käyntikortti verkossa, minkä vuoksi pohdintaan kannattaa ehdottomasti käyttää tovi.
Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota siihen, mitkä ovat yrityksenne omat kotisivuja koskevat liiketoimintatavoitteet ja toiminnot, joiden tekoon haluatte sivustolla vierailevaa kävijää ohjata. Jos tällaisiin kysymyksiin ei kotisivujen suunnitteluvaiheessa keskitytä, päädytään helposti tilanteeseen, jossa uudet kotisivut ovat ”vain” olemassa ilman sen suurempia tavoitteita – vain koska muillakin yrityksillä sellaiset on.
Ei voida liikaa painottaa, että kotisivut ovat internet-markkinoinnin perusta. Mikäli kotisivut eivät täytä tavoitteitaan, eli houkuttele kävijöitä tekemään yrityksenne kannalta toivottuja toimenpiteitä, valuu myös mahdollinen AdWords -mainoksiin käytetty investointi hukkaan.
Kotisivu-uudistuksen tavoitteiden asettaminen käytännössä
Mikäli tavoitteenasi on myyvien kotisivujen julkaisu, kannattaa suunnittelussa lähteä liikkeelle kysymällä, miksi yritys tarvitsee verkkosivut. Tämän kysymyksen avulla määritellään sivuston MDA eli Most Desired Action. Jollekin yritykselle kotisivujen MDA on liidien kerääminen ja sitä kautta myynnin buustaaminen. Toiselle yritykselle MDA on ajanvarausten saaminen. MDA on joka tapauksessa sidoksissa yrityksen omiin liiketoimintatavoitteisiin ja myynnin edistämiseen.
Kun sivuston MDA on selvillä, tulee seuraavaksi huomio kiinnittää kotisivuilla vierailevaan kävijään, eli potentiaaliseen asiakkaaseen. Yllättävää on, että tämä ei ole verkkosivustoja toteuttavien ammattilaisten keskuudessa selviö, vaan osa lähtee tässä kohtaa keskittymään sivuston visuaaliseen ilmeeseen tai yrityksestä kertovien korulauseiden muotoiluun.
Suunnattaessa huomio potentiaaliseen asiakkaaseen on oleellista kysyä, kuka tämä potentiaalinen asiakas on. Vastaus tähän kysymykseen kertoo sen, mitkä ovat kotisivujen kohdemarkkinat. Kun ymmärretään, keitä potentiaaliset kotisivuilla vierailevat asiakkaat ovat, on mahdollista rakentaa erilaisia käyttäjäprofiileja. Kullakin rakennettavalla käyttäjäprofiililla on ongelma, johon käyttäjä etsii ratkaisua. Nämä käyttäjäprofiilit tulee huomioida sivuston rakenteen, navigaation, visuaalisen ilmeen ja sisällön suunnittelussa.
Ben Huntin kuuluisa menetelmä (Ladder of awareness) tukee käyttäjäprofiilien rakentamista kuvaamalla kuusi vaihetta, joissa käyttäjä voi tiedonhankinnan suhteen kotisivuillesi saapuessaan olla:
- Minulla ei ole ongelmaa
- Minulla on ongelma
- Ongelmaani on olemassa ratkaisu
- Yrityksesi voi tarjota ratkaisun ongelmaani
- Yrityksesi tarjoaman ratkaisun hyödyt minulle
- Yrityksesi tarjoama ratkaisu on minulle paras
Kotisivujen toteuttamissuunnitelma
Ammattimainen kotisivujen toteuttaja auttaa sinua projektin alkuvaiheessa käymään läpi ne tärkeät kysymykset, joilla vastaus tähän pohdintaan löytyy. Ammattilainen osaa myös ohjata kattavan kotisivujen toteuttamissuunnitelman laadinnassa. Suunnitelmaan kannattaa ehdottomasti sisällyttää edellä mainituista liiketoimintatavoitteista johdettu hakukoneoptimointisuunnitelma, joka osaltaan varmistaa, että asiakkaat löytävät kotisivusi julkaisun jälkeen.