Liiketoiminnan kannalta tiukkoina aikoina, kuten vallitsevan korona-kriisinkin aikana, markkinointi on yksi tyypillisimmistä säästökohteista yrityksissä. Tällaisten tilanteiden hyvä puoli on se, että taloudellinen niukkuus ohjaa yrityksiä vaatimaan markkinointiin tehdyille investoinneille parasta mahdollista tuottoa. Toisin sanoen, rahat sijoitetaan sellaisiin toimenpiteisiin, joilla odotetaan olevan korkein tuottoaste.
Nykypäivänä valtaosalla yrityksistä liiketoiminta on luonteeltaan sellaista, että hakukonenäkyvyys vaikuttaa aidosti merkittävästi yrityksen myyntiin. Hakukonenäkyvyys on arvokasta ja monen asiantuntijan mukaan viimeinen markkinoinnin osa-alue, josta kannattaa hakea säästöjä.
Hyvän hakukonenäkyvyyden vaikutus myyntiin
Hakukoneita käytetään ahkerasti ja ihmiset ovat tottuneet etsimään vastauksia arjen ongelmiin verkosta. Yksinomaan Suomessa tehdään päivittäin kymmeniä miljoonia Google-hakuja, arviolta noin kuusi hakua asukasta kohden. Tehtyjen tutkimusten perusteella yli 90 prosenttia suomalaisista käyttää hakukoneena Googlea. Mikäli yrityksesi kotisivut eivät löydy Googlen hakutuloksissa riittävän korkealla, menetät mahdollisuuden tavoittaa nämä potentiaaliset asiakkaat.
Hakukonenäkyvyys sijoittuu markkinoinnin muihin keinoihin nähden keskimääräistä lähemmäs asiakkaan ostopäätöstä. Erilaiset kuvastot, esitteet ja lehti-ilmoitukset rakentavat osaltaan mielikuvaa yrityksestänne ja osaltaan vaikuttavat siihen, että ihminen muistaa yrityksenne myöhemmin ostopäätöstä tehdessään. Hakukonenäkyvyys sen sijaan takaa sen, että ihminen löytää yrityksenne ostopäätöksenteon ollessa hänelle ajankohtainen.
Muita verkkonäkyvyyden etuja
Siinä missä esimerkiksi lehtimainoksessa tila on rajattu, on tilanne internetissä päinvastainen. Kun saat kävijän sivustollesi, on käytössäsi rajaton markkinoinnin tila. Hakukonenäkyvyyden merkitys tässäkin on keskeinen: erinomaisesti suunnitellut kotisivut eivät tuota haluttuja tuloksia, mikäli kävijät eivät niitä hakukoneesta löydä.
Kotisivujen yksi merkittävä hyöty on vuorovaikutteisuus. Kotisivuilla kävijää voidaan ohjata vastaamaan kyselyihin, jättämään kommentteja ja ottamaan yhteyttä tarjolla olevia eri kanavia pitkin. Kävijä on lähtökohtaisesti etsimässä tietoa tai ratkaisua ongelmaan ja siten itse aktiivinen. Näin ei ole esimerkiksi televisiomainoksen kohdalla.
Internetissä toteutettavien markkinointitoimenpiteiden, kuten kotisivujen uudistamisen ja hakukoneoptimoinnin, mitattavuus on vailla vertaansa. Tarjolla olevien työkalujen avulla pystyt seuraamaan sivustosi kävijäliikennettä ja heidän käyttäytymistään sekä hyödyntämään näitä tietoja sivuston jatkokehittämisessä. Mittaaminen tarjoaa myös hyvät työkalut markkinointi-investointien tuoton arviointiin.
Hakukonenäkyvyys on edullista
Moniin muihin medioihin verrattuna, näkyvyys Googlen hakutuloksissa on edullista. Markkinointiviestinnän kohdentaminen oman liiketoiminnan kannalta potentiaalisille asiakkaille onnistuu murto-osalla siitä hinnasta, jonka yritys maksaisi saman asiakaskunnan tavoittamisesta televisio- tai lehtikampanjoin.
Toki on tärkeää, että Google-näkyvyyden eteen tehtävät toimenpiteet on suunniteltu ja toteutettu hyvin. Asiantuntevan ja luotettavan ammattilaisen löytäminen on tässä avainasemassa. Moni toimija markkinoi itseään parhaana kotisivujen toteuttajana, mutta läheskään kaikilta ei löydy tarvittavaa osaamista kaikilta vaadituilta aloita – liiketoimintastrategia, hakukoneoptimointi, graafinen suunnittelu, palvelumuotoilu ja sisällöntuotanto.