SEO-opas hakukoneoptimoinnin keskeisistä periaatteista
Seo-opas
SEO-oppaamme lyhyesti
Hakukoneoptimoinnin maailmaan perehdyttävään SEO-oppaaseemme on koottu hakukoneoptimoinnin keskeisiä periaatteita, joiden tunteminen auttaa hakukoneoptimoinnissa alkuun. Vaikka hankkisitkin hakukoneoptimoinnin ulkopuoliselta asiantuntijalta, on hakukoneoptimoinnin perusperiaatteiden tuntemisesta hyötyä. Tiedon perusteella pystyt varmistumaan siitä, että asiantuntijapalveluja tarjoava toimija osaa asiansa. Lisäksi tiedosta on hyötyä, kun suunnittelet yksin tai yhdessä alan asiantuntijan kanssa yrityksellesi SEO-strategiaa.
SEO-oppaamme pitää sisällään kolme osiota: sivuston sisäinen hakukoneoptimointi, sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi ja vinkkejä linkkien rakentamiseen.
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on sananmukaisesti joukko hakukoneoptimoinnin kohteena olevaan verkkosivustoon kohdistuvia toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Alle olemme koonneet sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin perusperiaatteita.
Hakusanojen valinta
Hakukoneoptimoinnin suunnittelun yksi keskeinen osa on hakusanojen valinta. Liikkeelle kannattaa lähteä listaamalla hakusanoja, joilla itse tuotetta tai palvelua lähtisi asiakkaan roolissa hakukoneesta etsimään. Toinen hyvä käytäntö hakusanojen valitsemisessa on oman...
Verkkosivuston rakenne
Hakukoneet lukevat nettisivuja, mutta ne eivät ihmisen tavoin ymmärrä sivuston visuaalista sisältöä. Hakukoneystävälliset nettisivut ovat HTML-muodossa ja niiden sisäinen navigointi on selkeää. Navigoinnin selkeydellä tarkoitetaan sitä, että sivuston sisällä pääsee...
Robots.txt
Robots.txt-tiedosto kertoo hakukoneille, mitä sivuston osia sen kuuluu käydä läpi. Lähtökohtaisesti läpikäytäväksi kannattaa määritellä sivuston kaikki tiedot. Mikäli sivustoltasi puuttuu kyseinen txt-tiedosto, kannattaa se ehdottomasti lisätä. Sivustosi olemassa...
XML-Sivukartta
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on suositeltavaa lisätä sivustolle sivukartta. Se helpottaa hakukoneita niiden läpikäydessä sivustoasi. Sivustosi mahdollisesti olemassa olevan sivukartan löydät kirjoittamalla selaimen osoiteriville sivustosi osoitteen perään...
SSL-sertifikaatti (https://)
SSL-sertifikaatti on tärkeä sivuston turvallisuudesta kertova luottamussignaali Googlelle. Käyttäjälle SSL-sertifikaatin olemassaolo näkyy selaimen osoiterivillä kiinni olevan lukon kuvana. Kuva kertoo sertifikaatin olemassaolon lisäksi siitä, että kaikki sivuilla...
Verkkosivuston osoite (Domain)
Googlen algoritmit kiinnittävät huomiota domainen ikään sekä siihen, kuinka moneksi vuodeksi eteenpäin se on rekisteröity. Näiden lukujen Google katsoo heijastavan sivuston luotettavuutta; pitkään käytössä ollut domain, joka on rekisteröity useaksi vuodeksi eteenpäin,...
Sivun meta-tiedot
Sivun meta-tiedot eivät suoraan vaikuta hakukonenäkyvyyteen, mutta niillä voidaan vaikuttaa merkittävästikin siihen, klikkaako hakukoneen käyttäjä hakutuloksissa sinun vai kilpailijasi sivuston linkkiä. Toimiva ja houkutteleva teksti kerää enemmän klikkauksia kuin huonosti laadittu. Käytännössä kyse on koodipätkästä, jolla voidaan määritellä, millä sanoilla sivu näytetään hakukoneiden hakutuloksissa.
Meta-avainsanat eli meta-keywords
Google ei nykyään enää huomio meta-avainsanoja ja Bingkin käyttää meta-avainsanoja ainoastaan avainsanoja yltiöpäisesti käyttävien ”spämmääjien” etsimiseen. Meta-avainsanojen ei siis kannata oman sivuston optimoinnissa käyttää.
Meta-kuvaus eli meta-description
Meta-kuvaus on tekstipätkä, joka näytetään hakukoneen käyttäjälle hakutuloksissa. Jos kuvaus on jätetty kirjoittamatta, hakukoneet päättelevät sen sivun sisällöstä. Jotta kuvaus olisi mahdollisimman houkutteleva, kannattaa se laatia itse ja sen laadintaan aidosti...
Sivun otsikko eli title-tag
Title tagi on HTML-elementti, joka määrittelee verkkosivun otsikon. Se löytyy yleensä sivun HTML-koodin head-osasta, ja se käytetään hakukoneiden tulosten näyttämiseen verkkosivun otsikon avulla. Title tagi on tärkeä sekä hakukoneoptimoinnin että käytettävyyden...
Sivun sisällön optimointi hakutermille
Hakukoneet lukevat sivun tekstisisältöä ja yrittävät sen perusteella päätellä, mitä aihetta kyseinen sivu käsittelee. Näin ollen tekstisisällön suunnittelussa oleellista on huomioida aiemmin suoritettu hakusanojen valinta. Tekstisisällöllä ei tässä yhteydessä tarkoiteta ainoastaan sivustolla vierailevalle käyttäjälle näytettävää tekstiä, vaan nimenomaan hakukoneelle merkityksellistä tekstisisältöä, jota on kuvailtu alla.
Linkittäminen
Hakukonenäkyvyyttä parantaa se, että sivuston jokaiselta sivulta on linkki tai useampia ulkopuoliselle sivustolle. Hakukone ottaa sivua läpikäydessään huomioon nämä linkitykset ja käyttää tätä tietoa sivun aihealueen päättelyssä. Hyvä ulkoinen linkki osoittaa...
Kuvien optimointi
Sivuston kuvat kannattaa tekstisisällön tavoin optimoida. Kuvien optimointi on kolmeosainen prosessi, jonka jokainen osa on tärkeä. Hakukone ei käyttäjän tavoin näe, mitä kuva esittää, minkä vuoksi sen kertominen erikseen hakukoneelle on tärkeää. Kuvan optimointi...
Sivun tekstisisältö
Valittu hakusana kannattaa edellä mainittujen ohella pyrkiä sisällyttämään myös sivun tekstisisältöön. Tekstin laadinnassa ensisijaisena tavoitteena kannattaa kuitenkin pitää helppolukuisuutta ja informatiivisuutta käyttäjän näkökulmasta. Hakusanan liian runsas käyttö...
Sivun otsikko ja alaotsikot
Valittu hakusana kannattaa lisätä sivun URL-osoitteen lisäksi sivun korkeimpaan otsikkoon eli h1-tagiin. Sivun otsikon olisi hakukonenäkyvyyden kannalta hyvä olla sivun ensimmäinen tekstiosuus, jolloin sillä on sivun tekstisisältöä suurempi painoarvo hakukoneen...
Sivun URL-osoite
Sivun URL-osoitteeseen kannattaa sivun hakukonenäkyvyyden parantamiseksi sisällyttää valittu hakusana. Näkyvyyden parantamisen lisäksi toimenpiteellä saadaan aikaan se, että sivun URL-osoite näytetään lihavoituna hakukoneen hakutuloksissa.
Muita vinkkejä
Seuraaviin alakappaleisiin on koottu muita sivuston sisäistä optimointia koskevia vinkkejä, joilla parannat sivustosi näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa.
Hakukoneiden antamia suosituksia
Googlen ja Bingin antamilla suosituksilla pystytään parantamaan sijoituksia hakutuloksissa. Hakukoneet suosittelevat toteuttamaan sivuston tietoa hakeville käyttäjille – ei roboteille tai hakukoneille. Suositeltavaa myös jatkuva uuden, laadukkaan, informatiivisen ja...
Kiinnitä huomiota latausnopeuteen
Sivuston hidas latautuminen turhauttaa käyttäjiä, mutta se saattaa pahimmassa tapauksessa myös johtaa siihen, että hakukoneet eivät pääse indeksoimaan sivustoa. Tämä taas vaikuttaa heikentävästi sivustosi hakukonenäkyvyyteen.
Panosta mobiilikäyttöön
Google on kertonut arvostavansa mobiilioptimoidut sivustot muita korkeammalle ja edistävän näin niiden näkyvyyttä hakutuloksissa. Mobiilioptimoinnin todellista vaikutusta näkyvyyteen on vaikea arvioida, mutta se kannattaa myös sivuston käytettävyyden näkökulmasta....
Vältä toistoa
Tekstin tuottaminen on aikaa vievää ja tästä syystä sivuston sisällä eri sivuilla näkee usein toistettua tekstisisältöä. Myös sivun URL-osoitteissa (sivulla usea URL-osoite) ja parametreissa saattaa helposti esiintyä toistoa. Niin sanotulla Canonical-tagilla on...
Vältä kopiointia
Hakukoneet analysoivat sivustoasi läpikäydessään sen sisältöä ja tunnistavat sivustolla esiintyvän kopioidun sisällön. Hakukoneet jättävät kopioidun sisällön huomioimatta ja saattavat sen perusteella tiputtaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä tarkoittaa sitä,...
Sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi
Sivuston ulkoisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan hakukoneoptimointitoimenpiteitä, jotka kohdistuvat optimoitavan sivuston ulkopuolelle. Toimenpiteistä esimerkkejä ovat sosiaalisen median hyödyntäminen ja linkitykset.
Googlen karttapalvelusta hyödyt irti
Näkyvyyden lisäämiseksi sinun kannattaa lisätä yrityksesi tiedot Googlen My Business -palveluun. Tällöin saat yrityksesi näkyviin Googlen karttapalvelussa yrityslistassa niille käyttäjille, jotka hakevat tietoa yrityksesi toimialaan liittyvillä hakusanoilla. Yrityksen...
Vinkkejä linkkien rakentamiseen
Linkkien rakentamiseksi ja sen tukemiseksi on ensiarvoisen tärkeää, että panostat laadukkaan sisällön luomiseen ja helppoon jaettavuuteen. Kannusta sivuston kävijöitä, tyytyväisiä asiakkaita ja yhteistyökumppaneitasi jakamaan sivustoasi. Mikäli sinulla on useita samaa...
Linkin kohdesivu
On esitetty erilaisia arvioita siitä, onko etusivulle johtava linkki laadukkaampi kuin sivuston alasivuille johtava linkitys. Yleisesti suositeltavaa on rakentaa linkit siten, että ne johtavat sivulle, jonka hakukonenäkyvyyttä haluat parantaa. Mikäli tavoitteenasi on...
Rel=nofollow -tagi haasteena linkkien rakentamisessa
Laadukkaiden linkitysten keräämisestä osaltaan haasteellista tekee se, että sivuston ylläpitäjä voi halutessaan lisätä linkkiin rel=nofollow -tagin, joka ohjaa hakukoneita jättämään linkin indeksoimatta. Tämä johtaa käytännössä siihen, että kyseinen linkki on...
Millainen on laadukas linkki?
Todennäköisesti tärkein laadukkaan linkin tuntomerkki on se, että linkittyvä sivusto on hakukoneiden näkökulmasta luotettava. Toinen hyvä tuntomerkki on se, että linkki on suosittu. Tällä tarkoitetaan sitä, että myös muilla sivustoilla on sama linkki....
Linkitykset ulkoisilta sivustoilta
Usea hakukoneoptimoinnin asiantuntija pitää ulkoisilta sivustoilta tulevien linkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa suurena. Linkkien määrä on toissijainen tekijä niiden laadun ollessa keskiössä. Laadukkaalta ulkoiselta sivustolta tuleva linkki on merkittävästi...
Sosiaalisen median hyödyntäminen
Sosiaalisella medialla on luonnollisesti oma merkittävä arvonsa yrityksen ja sen liiketoiminnan tunnettuuden lisäämisessä. Sosiaalisen median kanavista kannattaa poimia käyttöön erityisesti ne, joiden käyttäjäkuntaan arvelet kuuluvan potentiaalisia asiakkaita. Myös...